Головна Листи Післявоєнні роки були важкі часи для священників

Післявоєнні роки були важкі часи для священників

У 1965 році висвячено на єпископа Львів­сь­кого єпархіального  секретаря, настоятеля Преображенської церкви Львова прот. Євге­на Юрика, у чернецтві – Миколай. Колишній в’язень сибірських таборів, єпис­коп, окрім духовної, мав і медичну освіту. У 1966-ому ієрарха возвели до сану архієпис­копа, а в 1971 р. архієрей був нагороджений саном митрополита. Владика користувався висо­ким авторитетом серед священників і вірних, самовіддано працюючи на благо церкви.

У непрості радянські роки часто відвідував і добре знав усі парафії єпархії, забезпеченням її освіченим духовенством, слідкував за належним станом утримання храмів. За спогадами сучасників, владика завжди опікувався духовенством єпархії та їх родинами, наголошуючи своєму секретареві, що за “особовою справою” кожного священника стоїть жива людина. До 300-літнього ювілею перенесення чудотворної Теребов­лян­ської ікони Божої Матері до Львова, зусиллями митрополита Миколая виготов­лено для неї світлу позолочену ризу. Згодом, його наступник, митрополит Никодим, уклав “Акафіст Пресвятій Владичиці нашій Богоро­диці явленія ради чудотворния ікони Єя Теребовлянської”.

У серпні 1970 р. Львівську єпархію відві­дала делегація священників Чехословацької православної церкви. 6 травня 1974-ого, у день престольного празника в соборі св. Юрія, з митрополитом Миколаєм служив Божественну літургію настоятель Подвір’я Мос­ковсь­кого патріархату в Токіо єпископ Можайський Николай (Саяма).

У червні 1975 р. до Львова прибув румун­сь­кий патріарх Юстиніан, а у вересні – делегація Антіохійського патріархату.

8-10 вересня 1976 р. гостем єпархії був губернатор Афонської Гори доктор богослов’я, професор патрології Димитрій Тсаміс. 29 вересня – 1 жовтня цього ж року у Львові перебувала делегація Малабарської церкви з Індії, яку очолював Патріарх Католікос Мар Фома Матфей І.

В селі Волиця у 1778 році збудували дере­в’яну Преображенську церкву, яка була духов­ною скарбницею для багатьох поколінь. До неї належала моя родина. Бабуся була ревною християн­кою. Вона прив’яза­ла нам, онукам, лю­бов до Церкви та навчила моли­тися, бо сама перед сном багато молилася і дотримувалася всіх чотирьох постів, вста­новлених Церк­вою. У вересні 1971 р. настоятелем па­ра­фії було призна­чено протоієрея Бог­дана Пирога, який проживав з сім’єю в селі Сушно Радехівського району. Відстань між Волицею і Сушно приб­лизно 35 км. Три роки о. Богдан доїздив на  парафію і звершував бого­слу­жіння в Церкві та опікувався гро­ма­дою.

Парафіяни хотіли мати свого місце­вого священника. Вони звернулися до Сокальського бла­гочинного з про­хан­ням призначи­ти на парафію молодого священника. 21 ве­ресня 1974-ого на па­рафію в Преоб­ра­женську Церкву призна­чено Михай­ла Ло­тиша. Стараннями моло­дого священ­ника парафія почала духовного зростати. Отець Михайло мав добрий підхід і до старшого, і до молодого покоління. Зумів привернути односельчан до Бога і Церкви. На бого­слу­жін­ня в селі Волиця почали при­хо­дити люди зі Зубкова та Комарева. Там церкви були закриті на початку 60 років. Місцевій і район­ній владі не сподобався отець Михай­ло.

Зі слів священника Михайла Лотиша: “Спочатку мене викликали до сільської кон­тори, куди навідувалися партійні праців­­ники з району, щоб провести  виховну ро­боту. Вони просили, щоб зменшилось при­сутніх в церкві, а молодь взагалі не від­відувала богослужінь. Також встановили години на недільні і святкові дні, в які я по­ви­нен був звершувати богослужіння. До дев’ятої години ранку всі повинні вийти з церкви. Якщо їх не буду слухати, то не буду настоятелем в  Преображенській церкві”.

Йдучи з церкви додому, о. Михайло по­мітив районного УАЗика, який стояв непода­лік його обійстя. Після цього випадку його вже викликали в Сокаль. Там була та сама розмова, але суворіша. Один з райко­мівців, зауважив: “З вами ще проживають маленькі діти, хоч про них подумайте, і ким вони будуть, коли підростуть… Хіба так важко з нами співпрацювати?”

На те отець Михайло відповів, що співпра­цювати з ними не буде, а  завтра поїде до Ль­вова, до свого правлячого єпископа Ми­колая, й розповість про сьогоднішню зус­тріч і розмову. Після цих слів вони говорили вже делікатніше. Просили не їхати до вла­дики. Вибачень, правда, не було, але стало зрозуміло, що боялися правлячого єпископа. Це були надзвичайно важкі роки для церкви, а також для духовенства в цілому. Священство – покликання нести Світ­ло Христове для Божого люду, а ми тоді і не здогадува­лися під яким тиском і страхом священники живуть і звершують служіння Богові.

Володимир ЖАРСЬКИЙ,
настоятель церкви Вознесіння Господнього ПЦУ, м. Сокаль, протоієрей.