Протоієрей Мирослав Латинник:
«Я ВІРЮ І МОЛЮСЯ ЗА НАШУ ПЕРЕМОГУ»
ЄДНАЙМОСЯ У ДОБРІ, У СЛУЖІННІ БЛИЖНЬОМУ І СВОЇЙ БАТЬКІВЩИНІ
24 лютого в наше мирне життя увірвалась війна, яка змінила життя українців й принесла їм біль, розпач, смерть, розруху, вигнала з рідних домівок… За декілька днів російські окупанти перетворили затишні міста України на руїни, серед них місто Ірпінь, яке є передмістям Києва. Його мешканцям довелось пережити жахіття: артобстріли, голод, розруху, смерть близьких, бачити безчинства та звірства осатанілого ворога. Ви тільки вдумайтесь, як вони ненавидять українців, що гусеницями танків давили мертві тіла ірпінців… За попередніми підрахунками, в місті загинули до 300 цивільних та до 50 військових… Ірпінь був частково окупований російськими військами. Указом президента України з метою відзначення подвигу, масового героїзму та стійкості громадян, виявлених під час відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України, Ірпеню присвоєно почесну відзнаку «Місто-герой України».
Одним з тих, хто став очевидцем цих подій є священник, настоятель парафії Різдва Пресвятої Богородиці м. Ірпінь о. Мирослав ЛАТИННИК, який є вихідцем із Сокаля. З ним наша розмова.
– Отче Мирославе, розкажіть про себе?
– Я – священник Української греко-католицької церкви Київської архиєпархії, є священнослужителем у гарному місті Ірпінь (до російської агресії), передмістя столиці нашої держави. Родом зі Сокаля, де народився 24 червня 1979 року. Навчався у Сокальській школі №2, потім у Сокальському училищі. У 1997 р. вступив до Львівської духовної семінарії Святого Духа, яку закінчив у 2004-ому. Одружений, з дружиною виховуємо чотирьох дітей. 14 травня 2006 р. рукоположений на священника. 16 вересня 2007-ого призначений на парафію Різдва Пресвятої Богородиці УГКЦ в м. Ірпінь. На парафії служу 15 років. За цей час Ірпінь дуже змінився, і з пострадянського став сучасним європейським містом.
– Про вторгнення росії в Україну застерігали нашу владу США й інші держави. А як Ви поставились до цієї інформації?
– Як і усі українці: сумнівалися, хоча була тривога, що не дай Боже росія нападе на Україну. Ніхто про це не хотів думати, хоч уже вісім років на сході країни триває війна. А тепер війна стала повномасштабною. Вранці, 24 лютого, коли російські ракети почали бомбардувати наші міста, я все не міг повірити, що це реальність. Думав, що загострення війни може бути на Донбасі. Не міг подумати, що одразу можуть обстріляти всі обласні центри, бомбитимуть мирних жителів, дитячі садки, школи, пологові будинки… Це суперечить міжнародній конвенції… 24 лютого проснувся від страшних вибухів. Це рашисти почали бомбардувати столицю і селище, а тепер місто-герой Гостомель, де знаходиться військова частина і аеродром ДП «Антонов», що поблизу Ірпеня. У небі літали вертольоти, а потім було чути вибухи та постріли… В цей час до мене надходили смс-повідомлення з проханням про молитву, бо в Гостомелі йде жорстокий бій за аеродром. Невдовзі появилися перші фотографії. На них побачив руїни будівель військової частини, спалений літак «Мрія» та підбиту техніку російських військ, яка стала металобрухтом… Українські війська вибили окупантів з міста, не давши захопити аеродром. У противному випадку ворожий десант міг би просуватися до столиці.
Через три дні, а це уже була неділя, російські війська підтягнули сили і активізували свій наступ на Київ з Бородянки (25 км від Ірпеня) та Чорнобильської зони відчуження. Звідти доносилися звуки снарядів та бомб… Найбільше постраждали міста Бородянка, Буча, Ірпінь та інші населені пункти, які сильно зруйнували рашисти.
У перші дні ворог не зумів захопити Ірпінь, його зупинила місцева Самооборона з допомогою ЗСУ, які мужньо боролися за кожну вулицю, де йшли жорстокі бої та авіабомбардування. Моя знайома, яка мешкає неподалік від центру бойових дій, розповідала, що бачила довжелезну колону російського війська біля ірпінського ТЦ «Жираф» – «голова» колони, а «хвіст» десь аж на вокзалі у Бучі, це два кілометри. Наші захисники її знищили. Аби ворог не дістався до Києва, навколо нашого міста, яке лежить на березі річки Ірпінь, були зірвані мости. Згодом люди ховалися під їх руїнами від орків. Вороги почали робити понтони через річку, але це їм не вдалося, тож їхня техніка там потонула…
Снаряди зачепили церковне подвір’я, повибивали шибки, залізні двері, зруйнували огорожу… У підвальному приміщенні церкви Різдва Пресвятої Богородиці, де ми з сім’єю та декількома родинами парафіян, переховувалися декілька діб, було чути як сильно гепали гармати. Ще страшніше стало, коли ворог випустив ракети. Я впав на коліна у церкві та молився… А разом зі мною і дорослі, і діти… Після обстрілів ракетами Ірпінь був спаленим і зруйнованим. 80 відсотків міста контролювали українські ЗСУ, а 20 – росіяни. Наші Збройні сили намагалися звільнити місто, тривали сильні бої… Влада оголосила про евакуацію населення, щоб мати змогу зачистити місто від ворога.
– Як Вам вдалося евакуюватися?
– Із соцмережі довідалися, що наші брати протестанти займаються евакуацією людей. Ми поїхали до Ірпінської біблійної церкви Християн Віри Євангельської, де нам сказали, що проводять евакуацію і якщо ми хочемо їхати, на збори одна година. На цей момент, я вперше за шість днів вийшов за межі церковного подвір’я, і був вражений: на затишних просторих вулицях стояла підбита військова техніка та лежали тіла вбитих мешканців… Навколо лише чорний і білий кольори: під крамницями стояли великі черги, щоб придбати необхідні продукти.
…Християни Віри Євангельської допомогли нам виїхати з міста. На авто наклеїли Червоний Хрест, одна колона їхала на Житомир, інша – на Вінницю. Коли виїхали на житомирську дорогу, побачили розбитий мікроавтобус та простріляні вказівники… На блокпостах військові перевіряли документи, пасажирів, багажник… На другому блокпості нас не пропустили, бо за 3 км з м. Макарів вже їхали російські танки. Опанувавши паніку, а в авто, крім трьох дорослих, було ще четверо дітей, ми поїхали на Фастів, звідти – на смт. Брусилів, що за 15 км від м. Коростишева, що на Житомирщині. В останньому нас застала комендантська година. Тут заночували. Було важко усвідомити, що за декілька сотень кілометрів триває війна, а тут місто живе звичним мирним життям: освітлюються вулиці, працюють магазини… Потім знову цілий день у дорозі. Зупинилися у Бродах на Львівщині в отця Ярослава Царика, де переночували, бо не хотіли ризикувати: їхати через ліс до Радехова. Вранці після Служби Божої виїхали до Сокаля… І невдовзі були неабияк щасливі, що вибрались із «пекла» і дісталися до рідного міста. Пережите відбилось на усіх нас. Тепер щоночі прокидаюся, бо сниться, що падають снаряди. У суботу, як це тут заведено з прадавніх часів, сусіди тріпали хідники… Коли тріпачка, вдарила по килимі, цей звук нагадав мені пережиті вибухи. Діти з переляку сховались у куток. Я просив сусідів не тріпати хідники, аби не травмувати дітей, яким нещодавно довелося чути постріли та вибухи бомб.
– Чи підтримуєте зв’язок з друзями, парафіянами, які залишились у місті?
– Звичайно, переживаю за друзів, знайомих, парафіян, за місто, яке стало для мене рідним. Дивлюся новини, і щемить у серці, коли показують Ірпінь, Бучу, Гостомель… Міста стали руїнами… У страшному сні не побачив би такі звірства, які чинять окупанти над мирним населенням… Дізнався, що розстріляли завідуючу дитячого садочка з чоловіком. Це літні люди, яким поза сімдесят. У місті рашисти займалися мародерством. Адже люди все залишили як було, брали з собою лише те, що можна було покласти у сумку та рідних за руку…
Десятки тисяч стали вимушеними переселенцями. Тримаємо зв’язок із нашими парафіянами, які виїхали з міста, через різні засоби комунікації. У неділю провели конференцію у ZOOM. Відгукнулося поза двадцять осіб. Усі були щасливі побачитись. Спершу ми помолилися, потім я закликав їх йти до церкви, сповідатися, молитися за нашу перемогу. Далі кожен ділився пережитим, розповідав, як дістався до безпечного місця, як влаштувався. Проте кожен переживає за рідних, знайомих, які залишились в Ірпені. Ми попросили одного парафіянина, який працює фотографом, щоб щодня розповідав нам, через світлини, що там відбувається. В такий спосіб закарбувати ці страшні події на фото для історії, робити маленькі фоторепортажі.
– Що Вас найбільше вразило у ці дні?
– Людяність, взаємопідтримка, доброта, щирість людей та бажання допомогти. Ми декілька днів не виходили з церкви. А у нас маленька дитина, якій потрібні дитяче харчування, памперси, старшим дітям – хліб. Крамниці не працюють, навколо чути постріли з різних видів зброї… Один з наших парафіян написав мені: «Що вам потрібно?» Я відписав: «Хліб, дитяче харчування, памперси». Бо як пояснити дітям, які два дні не їли хліба, що його немає?! Невдовзі він приніс хліб, бо у крамниці, де працював, його пекли, а інша парафіянка – дитяче харчування і памперси. Для цього їй довелося йти на другий бік міста в крамницю і в аптеку, де вже були російські війська. Потім не стало зв’язку, і ми не могли з ніким зв’язатися. Просили допомоги, щоб придбати карточку іншого оператора мобільного зв’язку, щоб зв’язатися з зовнішнім світом… Люди допомогли.
– Війна – нелегке випробування для кожного з нас. Який іспит ми маємо здати, на Вашу думку?
– Найцінніше – це життя. Життя твоїх дітей, рідних, близьких, знайомих. Коли це почалося, вся дорога з Ірпеня була заповнена вщент автомашинами. В основному, виїжджала з містa молодь, старше покоління залишилося, бо не хотіли покидати оселі, могили рідних… Та за декілька днів все це було зруйноване. А вони щодень наражають себе на небезпеку… Тепер ті, хто евакуювався, не можуть знайти собі місця, бо не знають як там їхні рідні. Все це нелегко пережити… Вони просять знайомих в Ірпені їх провідати, аби дали вісточку, занести продукти… І десятки людей відгукуються. Місцеві зоозахисники збирають домашніх тварин у пустих квартирах, будинках і дбають про них… Хіба це не є проявом любові до свого ближнього?!
– Чим займаєтеся на малій батьківщині?
– Кожного дня звершую Службу Божу. Бо так звик робити, просто інакше не можу. Підтримую своїх парафіян як можу: молитвою і словом. У нас є четверо дітей: немовля, дошкільнятко та двоє шкільного віку.
Вони навчаються в Ірпінській школі, на жаль, у неї також влучив снаряд. Проте вчителі ведуть онлайн-уроки для учнів.
– Як відомо, під час війни чи біди люди навертаються до Бога. Чи це так?
– Це справді так. Знаємо чимало прикладів. Були випадки, коли в родині дружина з дитиною щонеділі йдуть до храму, а її чоловік – ні. Він приходив до церкви лише на Паску освятити пасхальний кошик. Доля звела нас у перші дні війни. Ми разом перебували у підвальному приміщенні храму під час обстрілів, чоловік почав ревно молитися. Хтось каже: «Я не віруючий», але чути постріли, летять снаряди, тоді всі стають віруючими та моляться. Кожного дня зранку в підвальному приміщенні храму звершували Святу літургію, де діти і батьки приступали до Святого Причастя. Під час обстрілів ми молилися «Отче наш…», «Богородице, Діво…», Вервицю… В перші дні навіть зробили таке вартування: хтось спить, хтось – молиться, читали «Святе Письмо», бо без віри й надії на Бога пережити такі важкі випробування дуже важко.
– Нині бачимо, що рашисти не зупиняються ні перед чим: нищать церкви, монастирі… Знущаються і вбивають дітей, жінок, людей старшого віку, вчителів, священників…
– Бачимо всі їх звірства і розуміємо, що у них нема нічого святого. Скільки дітей убили, скільки церков та архітектурних пам’ятників знищили… Від зброї російських агресорів загинув священник Православної церкви України о. Ростис-лав Дударенко на блокпосту в селі Ясногородка Бишівської громади Фастівського району Київської області…
Священники нашої Київської архиєпархії, які виїхали, нині займаються волонтерством. Опікуються переселенцями. А ті, хто залишилися на парафіях, допомагають чим можуть парафіянам, координують дії волонтерів. Сьогодні найбільша потреба – це продукти харчування.
– Дуже часто в період війни виникає запитання: чи вважається гріхом вбивство ворога?
– У цій ситуації наш воїн виступає захисником України. Захищає кожного з нас, рідних, своє село, місто, район, область, столицю, країну, свою землю. Для українців – це війна захисту, ми захищаємо себе, а не захоплюємо чужу територію. Кожного дня Блаженніший Святослав (Шевчук), Президент України звертаються до людей. У такий спосіб вони підтримують: захисників, військовослужбовців, людей тилу. Вірю, надіюся, молюся за нашу перемогу.
– Яку б молитву Ви б порекомендували віруючим у часі війни?
– Кожний з нас має розпочинати день з молитви і закінчувати нею. Має подякувати Господу Богу, Богородиці, усім святим й Архангелу Михаїлу, що покрив нас своїм крилом. Читати Святе Письмо, бо на його сторінках до нас промовляє Бог, і я не буду казати: «Моліться ту чи іншу молитву». Знаю одне, якщо би ми всі разом – 42 мільйони українців сказали: «Господи помилуй», ми б змінили світ на краще. Хочу заохотити усіх молитися за наших захисників, які захищають кожного з нас. Їм зараз дуже непросто, їм потрібна наша молитва.
– Нині багато прикладів патріотизму та братерства українських воїнів, бо як сказано у Святому Писанні: «Немає більшої любові за ту, коли хто душу свою кладе за друзів своїх… (Іоана 15:13)”. Що надихає їх на це?
– Молоді люди перемогли у собі таке явище як страх, який паралізує тіло. Наші захисники не мають того страху. У них є бажання захистити країну. І це роблять з честю. Вони захищають наші міста й села. Скільки є прикладів бойової звитяги. Хоча б у місті Маріуполі, яке знищене, яке в облозі, а українські військові не здають його ворогу. Кажуть, що все одно будуть до кінця стояти, бо тут поранені та вбиті їхні побратими. Вони їх не залишать.
Переконаний, що ворог буде розбитий і перемога буде за нами. Ми на своїй землі. З нами Бог.
– Нині гостро постало питання про мову. Адже якщо б українці розмовляли українською, то б не було для путіна причини для визволення «рускоязичного населения»?
– 18 січня 2022 р. я давав інтерв’ю на місцевому телебаченні. Був також запрошений священник з Православної церкви України. Ми говорили про Богоявлення (Водохреща). Коли закінчився прямий ефір, уже були вимкнені камери, мікрофони, я висловив свою думку: «Ми говорили про північного сусіда, який стверджує, що український і російській народ – єдиний. І це не безпідставно. Бо якою мовою ми говоримо? До якої церкви ходимо? Які звичаї підтримуємо? Крім того, багато хто підтримує неукраїнські звичаї. Завтра – Богоявлення, після святої Літургії, велика частина мешканців ідуть на водойму, що зануритися у воду. Цього звичаю на Україні не було. Це нам нав’язали. На Паску печемо пасхальний хліб-паска, а називаємо куліч. Ось тому путін і росіяни вважають, що ми один народ. Говорімо українською мовою, ходімо до української церкви і підтримуємо і відроджуймо українські традиції та звичаї».
– Нині не раз чути, що війна з росією прискорила процес українізації. Багато колишніх російськомовних українців відмовляються розмовляти мовою сусідів. Наполегливо вивчають українську мову… Чи триватиме цей процес й далі?
– Думаю, що наші люди багато чого переосмислять… почнуть говорити національною мовою і не тільки в державних установах, але і в дома. Це важливо. Якщо хочемо бути нацією, маємо говорити тільки на національній мові. УГКЦ – це церква, яка завжди була з українським народом, хоч були війни, переслідування, революції. Стараюся розповідати про цей день в історії, залучити парафіян до національно-просвітницьких заходів: літературних вечорів, виставок, концертів, екскурсій по визначних місцях нашої історії (Чернігів, Батурин, Умань, Радомишиль) та інше…
– Отче Мирославе, нині кожного українця цікавить найбільше: коли закінчиться війна. Ваша думка…
– Все в руках Божих. Нині багато хто намагається вирахувати день закінчення війни, вдаючись до нумерології, опираючись на дати минулих війн. Чесно кажучи, мене це дивує. Всі ходимо до церкви і дотримуємося десяти заповідей. Перша каже: «Не май інших Богів, крім мене». Краще довіримось Богові, бо все у Його руках. Ми не можемо знати скільки війна триватиме. Хочемо, щоб вона закінчилась чимскоріш… Маємо молитися. Маємо працювати, допомагаючи фронту, прискорюючи нашу перемогу.
Після перемоги ми не маємо сваритися, а відбудовувати країну, працювати для своєї держави, платити чесно податки, бути відповідальними. Не займатися корупцією.
Вірю, що все відбудуємо. Європейці вже склали план «Маршала». Вільний світ з нами. Євросоюз відкрив двері для наших біженців та допомагають нам.
Хочеться прочитати слова Блаженнішого Святослава (Шевчука) із цього річного послання на Пасху до вірних УГКЦ: «Насправді це Христос, який воскрес на третій день із гробу, дає сьогодні нам, що віримо в Його воскресіння, віру в перемогу над адом і смертю. Святий Іван Золотоустий у своїй пасхальній проповіді зауважує, що ворог людського роду «взяв людину, а на Бога натрапив. Взяв землю, а стрінув небо. Взяв, що бачив, і впав через те, чого не добачив». Так само наш ворог взяв, що бачив, але впав через те, чого не добачав, – сили духу, віри і любові нашого народу! Наша перемога, перемога України, – у силі воскреслого Христа, який виводить нас із глибин жахіть війни і смерті, розбиває кайдани вічні та переможно веде нас до життя. Святкувати Пасху Христову в час війни означає вже куштувати нашу перемогу. Не сумніваймося в цьому!»
– Дякую за розмову.
Любов ПУЗИЧ.
Фото з альбому
о. Мирослава Латинника.