ЛЮБОВ ДО СЛОВА ЛЮБОВІ БЕНЕДИШИН
Сокальчанку Любов БЕНЕДИШИН знають не тільки на Червоноградщині, Львівщині, але й за межами області та України. Поетеса від Бога, дарує читачам своє поетичне слово вже багато років. Побачило світ чимало її збірок поезій. Напередодні ювілейного Дня народження наш кореспондент поспілкувався з творчою особистістю.
– Пані Любове, розкажи як «закохалась» в поетичне слово, з чого почалася творчість?
– Нині, після багатьох років творчої діяльності, мені здається, що я народилась із цією закоханістю. Але насправді – ні. Більше того, зізнаюсь, в шкільному віці я не надто любила читати вірші, натомість захоплювалась прозою, особливо полюбляла детективи і фантастику. Поезія у всій своїй красі явилась мені вже в доволі дорослому віці. А почалось все всередині 80-х з книжки, яку мені подарував друг на згадку – поезія класиків позаминулого століття. Потім були кілька загальних зошитів з переписаними вподобаними віршами різних відомих і невідомих авторів – з журналів, бібліотечних книг тощо. Прийшло захоплення влучним Словом, зачудування панорамними поетичними образами, витонченими метафорами тощо. Тобто спочатку впродовж певного часу відбувалось насичення єства справжньою поезією, увиразнення поетичного смаку… Але це я зрозуміла значно пізніше, коли несподівано для мене самої (в 1991 році) моє римоване слово прорвалось несміливим струмочком назовні з глибин душі. До речі, ці перші поетичні спроби (товстенький загальний зошит) не ввійшли до першої поетичної збірки, я їх сама забракувала. Відтоді минуло багато часу. Та я й досі закохана у неперевершену поезію Володимира Сосюри, Ліни Костенко, Василя Стуса, Ірини Жиленко та багатьох інших… Маю улюблених авторів і серед молодшої плеяди сучасників. Бо й досі закохуюсь «з першого погляду» і назавжди у високе поетичне слово. На моєму столику щодня напохваті чиясь поетична збірка. Для душі.
– Хто у Твоєму житті з відомих поетів дав поштовх до написання віршів?
– Як я вже зазначила, потреба писати з’явилась спонтанно, сама собою. Тож саме поштовху від конкретних осіб не пригадую. Напевно, поезія – це мій засіб спілкування зі світом, з людьми. Через поезію я пізнаю світ, а світ пізнає мене. Втім, були люди, які на початку мого творчого шляху свідомо і несвідомо допомагали зрозуміти необхідність і цінність цих «засобів», збагнути як важливо навчитись розрізняти фальшиві звуки і чисті божественні ноти Слова. Інакше поетом не стати. Але насправді цього насильно ніхто тобі не вкладе ні в голову, ні в серце. Це має бути насамперед твоє незбориме внутрішнє бажання – оволодіти поетичним інструментарієм, осягнути секрети творчості. Ну і звісно – іскра Божа таланту мусить бути апріорі. Це як у музиці. Щоб талановито грати, скажімо, на фортепіано, мало мати музикальний слух, ти мусиш спочатку вивчити ноти і налаштувати струни (щоб не фальшивили). А це потребує часу і чималих зусиль. Не всім вистачає терпцю. Нині часто чую фразу, особливо від початківців: «То мені диктує Бог». Можливо, й диктує. Але ступінь майстерності поета залежить від його здатності максимально точно (без похибок) відтворити надиктоване Творцем. Чи здатний на це автор, який посередньо знає рідну мову, має збіднений словниковий запас і кульгаве відчуття ритму? Гадаю, ні. А ще автору важливо навчитись гідно сприймати критичні зауваження і спокійно, з долею самокритики, сприймати похвалу. І дуже добре, якщо поруч є такі люди, хто вчасно «забезпечує» і те, і те. Мені пощастило таких людей зустріти ще в 1997 році – і в «Колосі», і в редакції «Голос з-над Бугу», де відбувались наші засідання. Їх чимало, та найбільше вдячна за перші життєві і літературні «уроки» Геннадію Родічеву, Олексі Назаруку, Михайлові Базару, Володимиру Полянчуку…
– До речі, вітаю з виходом у світ нових збірок. А скільки всього їх вийшло з друку?
– Дякую за вітання. Так, справді, після довгих сумнівів і творчих поневірянь нарешті побачили світ мої нові книжки «Трійчастим нервом» (144 сторінки) і «Кульбабове віче» (120 сторінок). Поетичні збірки вийшли в світ під егідою львівського видавництва «Джезва», однак всю роботу по макетуванню та художньому оформленню виконала місцева талановита художниця і дизайнерка, знана не лише на Сокальщині, Віра Чипурко. Про ці книжки, сподіваюсь, ще буде нагода поговорити, представити детально і розлого. Поки що лиш коротко означу: «Трійчастим нервом» – про війну на фоні життя, про болі (душевні, реальні і фантомні), про вселенський смуток з тонесенькими прожилками щастя… А «Кульбабове віче» – про жагу життя на тлі війни, про непереможну радість буття, з нотками непозбувної журби… Ці дві книжки – одинадцята і дванадцята у моєму особистому доробку – лиш почали торувати свій шлях до сердець читачів. Однак вже маю гарні відгуки. Кошти з реалізації традиційно спрямовую на потреби ЗСУ, щоб не лише «слово – зброя», а й «слово – на зброю». А крім того, на моїй полиці стоять по останньому примірнику давніше виданих поетичних збірок «Феєрія весни» (2000), «Крізь роки і сузір’я» (2002), «Вік ангела» (2004), «По той кінець веселки» (2006), «…віще, неповторне, головне» (2010), «Нотабене» (2013), «Зачаття неба» (2016), «Літа проминальна літургія» (2017), «Шлях до Воскресіння» (2019), «Дарунок Сізіфа» (2020).
– Яка з них найбільше запам’яталася і чому?
– З кожною зв’язані певні спогади, переживання… Мабуть, і кожна по-своєму важлива. Та все ж особливою в своєму доробку вважаю збірку «Шлях до Воскресіння», куди ввійшли два цикли віршів на біблійну тематику – за текстами Старого і Нового Завітів. Це було і Покликання, і Осмислення, і Осяяння… Були знаки і знакові зустрічі, знайомства… Розгортала Святе Письмо і чи не вперше відчувала, що нарешті Господнє Слово відкривається мені по-справжньому. В період написання цих віршів моя душа почувалась порожньою Божою амфорою, яку з невідомих мені причин Творець вирішив заповнити Своїм Нектаром. Можливо, тому ця збірка найбільш мені дорога. І, до речі, вважаю символічним той факт, що в 2020 році книжка «Шлях до Воскресіння» удостоєна Всеукраїнської літературної премії «Благовіст».
– Що нині, у час війни, переважає у творчості?
– Складне запитання… Війна для мене почалась у 2014-му. Багато на цю тему написано. Зокрема, у збірці «Зачаття неба», куди ввійшли також і майданівські вірші, продовження теми війни – в книжці «Дарунок Сізіфа». Після повномасштабного вторгнення – видання «Соколиного краю» з віршами місцевих поетів про війну… Як спротив, як заклинання, як молитва… Мої «вірші війни» цього періоду ввійшли також у розділ нової збірки «Трійчастим нервом». «Як боляче голосу» – назва розділу говорить сама за себе… А нині в моїй творчості переважає… мовчання. Кажуть, у кожного поета рано чи пізно настає такий момент, така внутрішня потреба. Помовчати. Можливо, щоб зібратись з думками. Можливо, щоб вийти на новий вищий рівень розуміння, майстерності і відповідальності… Слово стає важчим, вагомішим, ціннішим… І гіркішим. «Всі вірші пішли на війну» написала я в пориві у 2022 році… Дуже хочеться написати щось гарне і світле. Про Перемогу.
– Ти вже тривалий час очолюєш літературно-мистецьке об’єднання «Колос», видаєте альманах. З якими місцевими поетами найбільше подобається працювати?
– Я тривалий час у «Колосі», з перших днів виконувала обов’язки відповідального секретаря, а очолюю лишень з 2017 року (зазначу, мені більш до вподоби – «згуртовую»). Хоча, якби мені хтось про це сказав у далекому 1997 році – не повірила б. (На те є багато причин.) Впродовж цих 27 років через «Колос», мов через коло, перейшло дуже багато творчих людей – різних за характерами і за обдаруваннями… Пам’ятаю майже кожного. Хтось ставав відкриттям, хтось розчаруванням, хтось пішов у Засвіти, залишившись незабутнім назавжди, а хтось просто пішов, бо знайшов інші інтереси… Когорта 1990-2000-х, когорта 2010-х і когорта 2020-х – різні, але по-своєму неповторні. Найяскравіше це підтверджують наші випуски щорічника «Соколиний край». Там і прізвища, і біографії, і сама душа «колосян». Можна відслідкувати кожен етап становлення, кожен творчий порух. А найбільше подобається працювати з надійними, постійними, відповідальними, вимогливими до себе і до свого слова. І, до речі, інакші в «Колосі» й не затримуються надовго.
– Чи вливається у «Колос» молодь?
– На жаль, ні. Можливо, тому що юнакам і юнкам ще бракує рис, згаданих вище. А може, є й інші об’єктивні причини – школярі стають випускниками і випурхують з гнізд, шукають ширші горизонти, підкоряють нові місця, міста і світи. Однак нас пов’язує співпраця з Будинком дитячої та юнацької творчості, а також у нашому «Соколиному краї» завше радо представляємо юних авторів-школярів у рубриці «Молоде зерня «Колосу».
– Пані Любове, як поетеса і член Національної спілки письменників України, береш активну участь у різних конкурсах. Який найбільше припав до душі?
– Чесно кажучи, насправді не дуже часто беру участь у конкурсах. Були, звісно, перемоги. Були й розчарування. Найбільше припав до душі Перший міжнародний поетичний конкурс «Чатує в століттях Чернеча гора» (Канів, 2014), до 200-ліття з дня народження Тараса Шевченка, де мій вірш-присвяту Кобзареві журі визнало найкращим. Бо саме цей вірш досі вважаю найбільш знаковим у моїй Шевченкіані. Прикметно, що за традицією вірш переможця було перекладено німецькою мовою і опубліковано в журналі «Склянка часу. Zeitglas».
– На Твою думку, чи не варто в громаді або районі взагалі запровадити літературну премію в декількох номінаціях?
– Уже була така спроба, років 12-15 тому. З ініціативи тодішнього голови ЛМО «Колос» Володимира Полянчука за підтримки керівництва району було намагання заснувати премію ім. Нестора Ріпецького, знакової постаті для Сокальщини, але незаслужено призабутої (видатний журналіст, письменник, поет, колишній голова Світової Федерації Українських Журналістів. Народився в Сокалі (1919-1974) – авт.). На цьому шляху вже було пройдено кілька етапів – створено координаційну раду, обговорювали Положення, розглядали кандидатури журі тощо. Однак щось пішло не так, здається, каменем спотикання стало фінансування. А на голому ентузіазмі, без потужної фінансової підтримки такий проект існувати не може. Тож нині в умовах війни, коли кожна копійка важлива і повинна спрямовуватися на потреби ЗСУ, оббивати владні пороги, сподіваючись на фінансування літературної премії, тим паче марно… Але, можливо, після перемоги вдасться повернутись до втілення цієї ідеї.
– Над чим зараз працюєш?
– Найперше у найближчих планах – творчий звіт з нагоди ювілею – перед собою, Богом і людьми. До речі, запрошую з цього приводу редакцію газети і всіх поціновувачів моєї творчості до Сокальської публічної бібліотеки 27 березня, на 12 годину. А потім почну готуватимусь до презентації нових збірок: вже обдумую, аналізую… Згодом хотіла б упорядкувати свої вірші, які залишились у «творчій шухляді», їх там ще чимало. Та й про черговий випуск альманаху «Соколиний край» варто подумати…
– Твої побажання всім, хто любить поетичне слово…
– Зацитую принагідно автора «Алхімії слова», польського письменника Яна Парандовського: «Любов до слова – важка любов. Часто-густо слово не піддається найполум’янішій пристрасті закоханого в нього митця. Але його завжди перемагає терпіння».
Тож тим, хто любить поетичне слово як митець, зичу саме терпіння. А тим, хто любить поетичне слово як читач, бажаю чути і відчувати його найтонші вібрації, щоб пізнати найвищу естетичну насолоду.
А всім нам зичу найголовнішого – Великого Дня Перемоги. Бо Україна – понад усе!
Розмовляв Василь СОРОЧУК.
Світлина з архіву Любові Бенедишин.